En ny markedsanalyse fra Landbrug & Fødevarer slår fast at danskerne i stigende grad efterspørger gennemsigtighed og ærlighed om fødevarernes rejse fra jord til bord.
Den danske forbruger efterlyser ’tillid’ til de danske råvarer. Med ”tillid” menes der især økologi, dyrevelfærd og danskhed.  …
”Men også at der ved måltidet lægges vægt på, at det består af de bedste råvarer, råvarer fra producenter, man har tillid til, og at råvarerne er klimavenlige. Det er især ”tillid” som forbrugerønske, at trendsættere indenfor fødevarer vægter højt. Dette tyder dermed på, at disse elementer i fødevarekvaliteten får en stigende betydning fremover.”

Kødet skal være dansk
Analysen gennemgår de forskellige fødevarekategorier og for kød er præferencen, at det skal være nemt at tilberede og smage godt som de vigtigste valgkriterier, men at kødet er dansk har også stor betydning. 51 pct. svarer nemlig, at ”dansk” er et vigtigt valgkriterium.
Derudover er det ikke overraskende, at danskerne foretrækker dansk svinekød over udenlandsk. Danskheden er nemlig et vigtigt element i svinekødets image og svinekød er dybt forankret i den danske madkultur.

Frugt og grønt skal være frisk

Ved indkøb af frugt og grønt vægter friskheden over oprindelsesstedet. At det er dansk produceret kommer på en fjerdeplads efter friskhed, økologi og prisen. Men danskerne foretrækker dansk fremfor udenlandsk frugt og grønt i en direkte sammenligning.
Når det kommer til mejeriprodukter angiver flest i analysen at det er økologi, der er det vigtigste, men de fleste mejeriprodukter er danske, så det opleves ikke som en valgsituation.
Analysen understøtter det som også er Landmads fokus at oprindelse og ærlighed i fødevareproduktionen og disse parametre forventes at få større bevågenhed i fremtiden.

Du kan læse hele rapporten fra Fødevare & Landbrug her