Kvæg Kongres 2017

Artikel bragt i forbindelse med Louise Dolmers oplæg ved Kvæg Kongres 2017

Tænk anderledes og giv landbruget et bedre ry

Landmad får lokale råvarer til at skabe oplevelse for forbrugerne helt ind i byerne.

Af Frederik Thalbitzer

Der er alt for langt spænd imellem den virkelige landbrugsverden og forbrugerne. Det kan landmænd gøre noget ved, hvis de tænker anderledes i deres tilgang til forbrugerne.

Sådan lyder budskabet fra Louise Dolmer, der kalder sig selv bondekone, men også er en energisk igangsætter og direktør for Landmad.

På kvægkongressen forklarede hun mandag eftermiddag, hvordan landmad med et nyt butikskoncept og caféer har hentet gårdbutikken helt ind i 10 større byer.

»På den måde får vi den ærlige historie om landet helt ind til forbrugerne,« siger hun.

Butikker og cafeer bringer lokale varer endnu tættere på forbrugerne og skaber et unikt oplevelsesmiljø omkring dem.

»Tre ud af fire forbrugere vil gerne købe mere af den slags, hvis det er let tilgængeligt for dem,« siger hun.

Samtidig er det en ny afsætningskanal for mange landbrug, der gerne vil afsætte lokale varer direkte til forbrugerne til en bedre pris, end de kan få, hvis de masseproducerer til de store andelsselskaber. Samtidig er butikkerne en mulighed for mindre producenter til at prøve nye produkter af i mindre skala.

Landmad sætter ifølge Louise Dolmer fokus på gode, danske fødevarer af høj kvalitet. Det gælder smag, dyrevelfærd og en god historie bag, uanset om det er produceret økologisk, konventionelt eller biodynamisk.

I dag er der 170 producenter tilknyttet og leverer lokale varer til landmad.