Landmad puster ud efter voldsom vækst: Nu skal der rettes ind

Artikel i Fødevarewatch 10/2-2017.

Se artiklen online her.

Landmad puster ud efter voldsom vækst: Nu skal der rettes til

 

Efter flere år med fuld fart frem har stifteren af Landmad i samarbejde med en nyansat direktør nu tænkt sig at luge ud i konceptet og lave de ændringer, der skal til for at kunne vokse sig endnu større i Danmark.

 

Offentliggjort 10.02.17 kl. 08:01 AF CAROLINE GERD FRANDSEN

 

Ti Landmad-butikker er poppet op rundt omkring i Danmark over de halvandet år med et udvalg af forskellige lokale fødevarer.

 

Og selvom op mod 25 lokale franchisetagere i øjeblikket står på ventelisten for at få lov til at åbne en Landmad-butik, så er der brug for lige at stoppe op og justere, alt efter hvad erfaringerne har vist indtil videre, fortæller Louise Dolmer, der er stifter af kæden.

 

“Vi skal i gang med at strømline forretningen nu sammen med vores franchise-tagere. Til sommer kan vi så begynde at åbne butikker i et halv-højt tempo igen,” siger hun til FødevareWatch.

 

Landmad-butikkerne er indrettet som gammeldags købmandsbutikker og bugner af fødevarer fra lokalområdets stalde, marker, haver og små fødevarevirksomheder. Til butikkerne hører caféer, hvor de lokale varer serveres.

 

En del af planen med at strømline forretningen er, at Landmad skal have mange flere forskellige produkter på hylderne. Derudover skal kædens gårdbutikker fremover have 75-80 pct. af de samme produkter, mens resten skal være de helt lokale fødevarer fra området, hvor butikken ligger.

 

Ændrer antallet af producenter

 

Og det er netop de basale dagligvarer, der får kunderne til at købe ind i Landmad, fortæller Louise Dolmer. Fødevarer som ost, mel, æg, ost og grønt er derfor nogle af de varer, som Landmad vil satse mere på i fremtiden.

 

“Vi har ikke behøvet at søge efter producenter endnu, men nu går vi faktisk lidt mere aktivt ind i det. Vi åbner op for flere producenter, og vi flytter også vores cafékoncept i en mere økologisk retning end tidligere,” fortæller Louise Dolmer.

 

Hun har netop ansat den 49-årige Lars Asmussen, der kommer fra en stilling som salgsdirektør i Løgismose. Han skal hjælpe Landmad med at få styr på både bagland og rammer, så forretningen kan blive klar til at udvide yderligere.

 

“Jeg er jo iværksætter med hjertet, og selvom en iværksætter kan alting, så kan Lars altså bare noget mere end mig. Jeg har kunnet trække den et stykke alene, men så var jeg også nødt til at få en erfaren mand ind, der kan hjælpe med at løfte Landmad videre til næste niveau,” siger Louise Dolmer.

 

Og til forskel fra Lars Asmussens tidligere job i Løgismose, er det ikke Landmads egne produkter, der er i centrum, men derimod de lokale producenters.

 

“Det er ikke vores mission at skulle have hundredevis af produkter under Landmad, men tværtimod vil vi gerne lave samarbejde mellem os og producenterne. En slags co-branding,” siger Lars Asmussen til FødevareWatch.

 

Skal åbne en masse nye butikker Indtil videre ligger der ti butikker rundt omkring i Danmark, men målet er at have 50 Landmad-butikker i Danmark inden udgangen af 2020. Butikkerne ligger i øjeblikket flere steder i både Nord- og Midtjylland, samt i Nord- og Midtsjælland, mens særligt én lokalitet er i ønskebogen.

 

“Vi synes, det kunne være rigtig spændende at komme til København. Der er helt sikkert stort potentiale for os – det er vi slet ikke i tvivl om,” siger Louise Dolmer.

 

Landmad har også forhandlinger i gang med Magasin om at lave et såkaldt shop-in-shop samarbejde, og det forventer Louise Dolmer, at der sker noget på i år.

 

Kan snart nå breakeven

 

I det første regnskab for Landmad, der er fra 2015 havde selskabet et underskud på knap 800.000 kroner. Det nye regnskab for 2016, der er lige på trapperne, vil ifølge Louise Dolmer stadig vise underskud, men det viser dog gode takter.

 

“Det er ikke sådan, vi allerede laver en helvedes masse overskud på at udvikle et nyt kædekoncept helt fra bunden, men det bliver jo heller ikke lige forventet. Jeg vil dog sige, at vi ser nogle rigtig gode tendenser, og vi får en lidt bedre bundlinje på det,” fortæller hun.

 

Der skal være mellem 15 og 20 butikker i Landmad, før kæden vil nå breakeven, fortæller Louise Dolmer. Det betyder altså, at 2017 kan blive året, hvor Landmad-kæden for første gang kan vise grønne tal på bundlinjen.

 

Louise Dolmer ejer selv omkring 10-15 pct. af virksomheden, mens en række fra bestyrelsen i Landmad også ejer dele af selskaber. Hun er indehaver af Birkedommergården, der ligger ved Grenaa i Østjylland, og det var faktisk her, at hele konceptet med Landmad startede. I dag fungerer Birkedommergården som producent af kød til kæden.

 

Den absolutte storaktionær er selskabet Lets Kick, der ejer over 50 pct. af virksomheden. Her sidder erhvervsmanden Anders Borne Fauerskov som formand for bestyrelsen, og han er samtidig bestyrelsesmedlem i Landmad. Også Landmads bestyrelsesformand Alex Lysemose, der er direktør i slagterivirksomheden Grambogård, sidder for mellem 10-15 pct. i Landmad via sit selskab Plus Lyse Holding.